5. marts 2021
STARK får første fuld-elektriske DAF CF-lastbil i Danmark
Danmarks største byggecenterkæde, STARK, sender efter sommerferien - som den første danske kunde - en fuld-elektrisk DAF-lastbil på gaden herhjemme. Det sker i form af en 3-akslet DAF CF Electric opbygget med kran og fast lad, der skal distribuere byggematerialer i Storkøbenhavn. Lastbilen har en rækkevidde på mere end 200 km på en fuld opladning, hvilket gør den ideel til tung distribution i byområder.
Den hollandske lastbilproducent DAF har i flere år arbejdet med udvikling af fuld-elektriske drivliner til lastbiler. Den nye DAF CF Electric til STARK er faktisk allerede 2. generation af DAF’s elektriske lastbiler, der har fordoblet rækkevidde samt 700 kg lavere egenvægt i forhold til 1. generation, der blev introduceret i 2018. Det er sket gennem samarbejde med den ligeledes hollandske specialist i elektriske drivliner, VDL, samt den nyeste batteriteknologi på markedet.
”Hos STARK har vi en strategi om at gøre byggeriet mere bæredygtigt. Det gælder også transporten af byggematerialerne”, fortæller logistikchef Brian Patzlaff. Han er ansvarlig for indkøb og drift af STARK’s flåde på mere end 200 lastbiler.
”I arbejdet med at finde den bedste elektriske lastbil på markedet til vores behov var vi hele vejen rundt blandt alle lastbilleverandørerne og konstaterede, at DAF kunne levere den bedste løsning”, fastslår han.
”Vi fik kontakt til DAF’s nordiske markedschef Lars Klogborg, og han ved, hvad han taler om. Vi fik kompetente svar og hurtige tilbagemeldinger på vores spørgsmål, så vi er helt trygge ved at lade DAF levere vores første elektriske lastbil nogensinde - og i øvrigt vores første DAF-lastbil i det hele taget”, siger Brian Patzlaff.
Den nye DAF CF Electric skal opbygges med 20 t/m Palfinger-kran samt fast lad af samme type som de fleste af STARK’s øvrige lastbiler. Opbygningen udføres af Bilstrup Karosseri og Ravnstrup Vognsmedie A/S i Stoholm, der har leveret mere end 100 tilsvarende opbygninger til STARK. Banke ApS i Sønderborg skal levere den særlige kraftudtags-løsning, der skal drive den hydrauliske kran med strøm fra lastbilens batteripakke. Kraftudtagsløsningen består af en hydraulikpumpe inkl. elektronisk styreenhed, interface til lastbilens el-system samt omformer af strømmen fra jævn- til vekselstrøm. Hele pakken fylder ca. det samme som en flyttekasse og kan nemt placeres på chassisrammen under ladet.
Den 3-akslede DAF har typebetegnelsen FAN, dvs. med hydraulisk styrbar bogieaksel, så den opnår ekstra god manøvreevne på f.eks. snævre byggepladser i Storkøbenhavn. Den får en tilladt totalvægt på 28 tons, hvilket giver en forventet lasteevne på ca. 13 tons.
”Hos STARK betragter vi distributionen af vores byggematerialer som lige så vigtig som kvaliteten og prisen på vores produkter. Levering på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt er afgørende for vores konkurrencedygtighed, og med vores elektriske DAF kan vi desuden tilføje ”på den mest bæredygtig måde””, slutter logistikchef Brian Patzlaff.