10. januar 2022
DAF vil vise vejen for Europa
DAF XF Hydrogen kan ikke bare blive vigtig for DAF, men for hele Europa. Vi har prøvekørt første generation af den spændende prototype med brint-forbrændingsmotor:
Det hører til sjældenhederne, at man får lov at testkøre en prototype på en ny lastbil – og så endda en lastbil, som måske aldrig kommer i produktion.
Men hvor andre fabrikker gemmer udviklingsprojekterne af vejen på lukkede testbaner og bag forklædning, så går DAF den modsatte vej. I hvert fald når det drejer sig om DAFs brint-lastbil, XF Hydrogen ICE, som stadig er på et tidligt stadie i sin udvikling mod at blive en færdig lastbil. Men alligevel kunne Lastbil Magasinet for nylig sætte os bag rattet til en kortere prøvekørsel på offentlig vej omkring DAFs anlæg i Eindhoven.
Når vi trykker på gas-pedalen i den 2-akslede trækker, føles det stort set som at køre en lastbil med dieselmotor. Og det er det næsten også – eller rettere sagt, en ombygget udgave af Paccar MX-13, som i stedet for diesel nu bliver fodret med brint.
At køre på brint behøver nemlig ikke at være ensbetydende med elektrificering. DAF tror på, at forbrændingsmotoren har en lovende fremtid i den tunge transport – også selvom diesel som brændstof ikke har det.
Velkørende testbil
Effekten i denne første prototype er cirka 190 hk og med et drejningsmoment på godt og vel 1000 Nm. Under testturen går det ganske rapt derudad – selvfølgelig hjulpet godt på vej af, at vi kører bilen som solotrækker, så vores første indtryk skal naturligvis tages med et gran salt.
DAF Trucks har igennem mere end et års tid arbejdet hårdt på udviklingen af denne brint-lastbil med forbrændingsmotor, som skal være fabrikkens modsvar til tidens strømninger, som især peger i retning af, at fremtidens drivliner skal være elektriske – med enten en ren batteriløsning eller med brændselsceller (som også kræver et batteri).
Det er derfor, at DAF Trucks har ”åbnet laboratoriet” og lader os andre kigge med i udviklingsprocessen. DAF vil nemlig gerne bruge brint-lastbilen til at præge debatten om vejen mod grønnere lastbiltransport. Det forklarer Ron Borsboom, produktudviklingschef hos DAF Trucks, i en snak med Lastbil Magasinet efter testkørslen.
- Prototypen her repræsenterer på ingen måde en modent udviklet bil. Men vi vil gerne vise et alternativ, for det er muligt at bygge andre CO2-neutrale løsninger, også med forbrændingsmotor. Meget arbejde skal stadig gøres, men den giver et godt billede af, hvordan det kan fungere, siger Ron Borsboom.
700 bar er fremtiden
DAF Hydrogen ICE har fire tanke med komprimeret brint, der pt. giver en rækkevidde på ca. 150 km. Men den rækkevidde kan blive markant længere – op til 6-700 km pr. optankning, mener man hos DAF.
De nuværende fire brinttanke rummer komprimeret brint under et tryk på 350 bar. Øget tryk kan give længere rækkevidde, mens Ron Borsboom ikke tror på, at flydende brint er løsningen – selvom det i flydende form fylder mindre og altså kan give længere rækkevidde, som man kender det fra gas-lastbiler.
- I fremtiden regner vi med, at 700 bar bliver løsningen, men lige nu er der ikke nogen tankstationer med 700 bar. Flydende brint er en stor udfordring, uanset hvor isoleret tanken er. Man vil tabe brint bare hen over en weekend, siger Ron Borsboom.
DAF arbejder faktisk allerede på anden generation af brint-lastbilen bag lukkede døre. Denne har en motoreffekt på omkring 270 hk, og hvis man kan få udviklet teknologien yderligere til en effekt på den anden side af 400 hk, så kan bilen komme til at spille en reel rolle inden for langturstransport. DAF vil heller ikke udelukke, at man kan tilføje lidt hybrid-teknologi til bilen for at give den lidt ekstra muskler, når der er behov for det.
Robust og simpel
Der ligger dog meget arbejde forude. Ron Borsboom forklarer, at indsprøjtningssystemet i den første prototype har sine begrænsninger, og at man skal have udviklet direkte indsprøjtning for at øge momentet i fremtiden. Han forventer også, bilen skal udstyres med efterbehandlingssystem til at minimere miljøpåvirkningen. Allerede er Nox-udledningen på brint-lastbilen reduceret med 90% i forhold til Euro 6-kravene, mens bilen ganske vist udleder en anelse CO2 – men på et niveau, man teknisk set kalder ”næsten-nul-udledning”.
Den helt store fordel ved brint-forbrændingsmotoren er, at den bygger på en gennemprøvet platform, som er robust og simpel. Udviklings- og produktionsmæssigt vil det altså være en billig løsning sammenlignet med batterielektriske lastbiler eller brændselsceller.
Samtidig er brint-motoren væsentligt lettere at køle sammenlignet med brændselceller. Desuden er motoren ligeglad med, om der er urenheder i den brint, som den bliver fodret med – i modsætning til det meget mere følsomme brændselscelleanlæg.
Vigtig for Europa
Vores korte testkørsel var ganske lovende, og det bliver spændende at følge udviklingsprocessen i de kommende par år. Det forekommer i hvert fald for tidligt at lukke døren for DAFs brint-løsning – af flere årsager.
Ron Borsboom sender således en dobbeltsidet advarsel til de ansvarlige politikere i EU og nationalstaterne om ikke at stirre sig blind på elektriske løsninger – ikke kun for miljøets skyld, men også for hele Europas skyld i en større sammenhæng. Elektriske drivliner og batterier er nemlig i høj grad bundet op på udvikling, produktion og forsyninger fra andre steder i verden – ikke mindst Kina.
- Der er en stor vidensbase i Europa omkring forbrændingsmotorer, og hvis vi i fremtiden vil være mindre afhængig af aktører fra andre dele af verden, så er det noget, vi skal tage alvorligt og tænke over, for bedre at kunne styre vores fremtid, siger Ron Borsboom.
Ud over brint-lastbilen, som stadig kun er på forsøgsprojektet, så har DAF allerede lanceret en række hybrid-modeller, samt en elektrisk CF-serie. Lastbil Magasinet så også et glimt af en ny LF Electric-serie, som snart er klar til lancering, bekræfter Ron Borsboom.
- Ja, der er også en ny generation LF Electric på vej. Men jeg vil ikke afsløre yderligere detaljer om den i dag.
- Artikel fra Lastbilmagasinet