19. december 2022
Fordobler flåden med fire nye DAF XF og en femte er bestilt
Med en voldsom stor maskinpark af mejetærskere, traktorer, såmaskiner, roeoptagere, gyllespredere, ballepressere og en masse andre landbrugsmaskiner lever Døllefjelde Maskinstation til fulde op til sit navn. Indtil for et halvt år siden indgik der også tre lastbiler og et antal sættevogne i vognparken, men med tilføjelse af fire nye DAF, som aut. DAF-forhandler Nyscan Trucks i Sakskøbing har leveret, råder Døllefjelde Maskinstation nu over syv lastbiler.
Døllefjelde Maskinstation fik sin første lastbil i 2015. Året efter kom der én mere til, og for et par år siden yderligere en. Siden sommerferien er det gået rigtig stærkt, hvor vognparken er suppleret med yderligere fire nye lastbiler i form af DAF XF bogietrækkere fra den nye NGD-generation (New Generation DAF), og endnu en ny DAF XF er bestilt, så flåden snart når op på otte lastbiler.
"Vi ser hele tiden efter muligheder for at udvide aktiviteterne, og her fokuserer vi nu på at udvide transportaktiviteterne for vores kunder", fortæller Simon Ludvigsen. Han har de seneste fem år ejet Døllefjelde Maskinstation, der ligger ca. 10 km syd for Sakskøbing på Lolland. Han overtog i 2017 maskinstationen fra sin far Kurt Ludvigsen, der grundlagde den i 1977. Maskinstationen har i de mellemliggende år udviklet sig fra en lille virksomhed med et par medarbejdere til i dag at fuldtidsbeskæftige 25 mand og et stort antal afløsere i de forskellige så- og høstsæsoner.
Først svenskere, nu hollændere
"Vores tre første lastbiler var af svensk fabrikat, men nu har jeg valgt DAF og Nyscan Trucks som leverandør af de fire nye – og snart også den femte – fordi DAF er meget mere konkurrencedygtig på den samlede pakke. Det gælder både indkøb, service- og reparationsaftaler samt garantidækning", forklarer Simon Ludvigsen.
"Jeg har tegnet komplette reparationsaftaler på de nye DAF’er i fem år, hvor hver bil i gennemsnit vil køre ca. ½ mio. km, tilføjer han. Bilerne skal primært serviceres på Nyscan Trucks’ autoriserede DAF-anlæg, der kun ligger ca. 10 km fra Døllefjelde."
"I de fem år skal jeg i princippet kun betale for dæk og dumheder – og så selvfølgelig brændstof. Selv om de nye DAF’er alle kører med fire-akslede sættevogne med tunge læs med bl.a. korn, roer, gylle og jord, går de pænt langt på literen, så det er altså ikke, fordi de ikke bliver brugt", understreger Simon Ludvigsen.
Han har også været rigtig godt tilfreds med samarbejdet med Nyscan Trucks’ salgs- og servicekonsulent Steen Pedersen, som står bag både salg, levering og reparationsaftaler.
"Steen er jo gammel i gårde. Med sin baggrund fra værkstedssiden ved han, hvad han taler om, så man kan være tryg ved, at han ikke overser noget. Jeg har i hvert fald været godt tilfreds", fastslår Simon Ludvigsen.
Fakta om de nye DAF XF 530 FTR 6x2 til Døllefjelde Maskinstation:
Drivline: MX13-motor på 530 hk/2.600 Nm i de to højeste gear/2.500 Nm i alle øvrige gear. 12-trins TraXon 12TX2620-gearkasse med udveksling fra 16,7-1,0, direkte topgear, fuldautomatisk gearskiftesystem. Enkeltreduceret bagtøj med 2,93:1 i udveksling. Tre års Warranty Plus-garanti/500.000 km. Dertil er tegnet 5 års komplet reparationsaftale.
Førerhus: Højt placeret XF-førerhus med sovekabine og højt tag, én køje. Luxury Air førersæde. LED-forlygter. Traditionelle sidespejle samt digitalt Cornerview nærzone- og frontkamera.
Opbygning: standard trækker-opbygning med drejeskammel, hydraulikanlæg til kørsel med både tip- og gylletrailere, 450 liter brændstoftank, værktøjsskabe, hydraulikolietank placeret bag førerhuset. Opbygningen er udført af Hydraulikbilen i Nykøbing F.