1. marts 2021

Fra Demo kørsel til Hurtig Handel

Drage Transport er en alsidig entreprenørforretning i Hornbæk i Nordsjælland. Virksomheden råder over en håndfuld vogntog til kørsel med jord, sten og grus samt gravemaskiner, gummigeder og andet entreprenørmateriel til nedrivning og traditionelle entreprenøropgaver. For nylig blev Drage Transports vognpark suppleret med en splinterny, 3-akslet DAF XF 530 bogie-trækker til kørsel med en 4-akslet tiptrailer, og det er chauffør Søren Gleist rigtig godt tilfreds med.

"Vi havde en demobil fra Nyscan Trucks på prøve i 14 dage, og den var bare super, fortæller Søren".

Han har kørt lastbil i næsten 40 år og har altid opfattet sig som Scania-mand. De 14 dage i demobilen overbeviste ham dog om, at DAF også ka’ noget, så efter lidt snak frem og tilbage med chefen endte det til med, at Drage Transport valgte en ny XF 530 af samme type som demobilen til Søren. Nyscan Trucks havde bilen på lager, så efter en hurtig opbygning med 2-strengs hydraulikanlæg, fuld alu-dørkplade samt rustfri skørter hos Øgaard Lastvognsopbyg og Hydraulik i Ejstrupholm samt maling hos Carsten Noer Storvognslakering i Vamdrup, var bilen klar i en ruf. Og de 14 dage, som Søren nu har kørt i sin nye bil, har overbevist ham om, at det var en rigtig beslutning.

"Der er virkelig meget godt at sige om bilen. Motoren trækker godt, det store førerhus er komfortabelt og lydløst, og den styrbare bogie gør, at bilen både er mere manøvredygtig, og at den kan komme ind og ud på steder, hvor en trækker med tandemtræk eller stiv bogieaksel ville køre fast" fortæller Søren.

Hans eneste kritikpunkt er faktisk underkøjen, men det er ikke fordi den er dårlig - tværtimod!

"Man falder lynhurtigt i søvn på DAF-køjen. Den er bare så komfortabel, at man risikerer at sove over sig i pauserne" griner Søren.

Drage Transports nye bil har typebetegnelsen XF530 FAN 6x2*4, dvs. med 6-cyl. 12,8-liters Paccar MX13-motor på 530 hk/2.600 Nm, 12-trins TraXon-gearkasse med fuldautomatisk skifte samt enkelt-reduceret bagtøj med mekanisk differentialespærre. De tre aksler er alle luftaffjedret, og bogieakslen er som nævnt både styrbar samt hævbar, så venderadiussen er ultra kort. Desuden er bilen specificeret med ekstra vægtoverføring fra bogie- til trækaksel, så den står bedre fast end en tandembil på fedtet underlag.

"Jeg kan bakke længere ud på jordtippen med læs end mange af tandembilerne og stadig komme derfra uden hjælp" fastslår Søren.

Mens Søren glæder sig over sin nye DAF på grund af køreegenskaber og komfort, glæder hans chef sig over bilen på grund af økonomien.

"Som chauffør kunne jeg i princippet være ligeglad, og så alligevel ikke" siger Søren.

"Med de priser, man kan få ved entreprenørkørsel nu om dage, gælder det om at være konkurrencedygtigt. Det ved jeg, at den samlede pakke fra Nyscan Trucks er i forhold til konkurrenterne. Det skyldes både DAF’s komplette 3-års garanti på hele bilen samt de månedlige omkostninger til bilen inkl. fuld reparationsaftale. Det giver en god jobgaranti" slutter Søren.

  • Fra Demo kørsel til Hurtig Handel
  • Fra Demo kørsel til Hurtig Handel
  • Fra Demo kørsel til Hurtig Handel
  • Fra Demo kørsel til Hurtig Handel
  • Fra Demo kørsel til Hurtig Handel
  • Fra Demo kørsel til Hurtig Handel
  • Fra Demo kørsel til Hurtig Handel
24/7 NØDSERVICE +45 56 67 19 01